Pauli Vuorio – Menesty myyjänä: Mistä on hyvät myyjät tehty?

Luin Pauli Vuorion Menesty myyjänä: Mistä on hyvät myyjät tehty? -kirjaa aiemmin syksyllä, sillä olen aina kokenut myymisen jollain tavalla aika pelottavanakin asiana. Aloitin lukemaan kirjaa, koska halusin lisää rohkeutta asiakaskohtaamisiin.

Kirjasta pisti silmään erityisesti se, miten huolella asiakaskäynteihin kannattaa valmistautua. Tämän takia mietimmekin hyvin tarkkaan projektiryhmässämme, mitä kaikkea yrityksen edustajat saattaisivat meiltä kysyä. Kävimme myös nämä asiat läpi työnantajamme kanssa, jotta virheiltä ja väärinkäsityksiltä vältyttäisiin.

Vuorio painotti myös, että kannattaa kiinnittää erityishuomiota vuorovaikutukseen. Tämän totesin ja mielsin myöskin itse tärkeäksi, ja tätä pyrimmekin toteuttamaan projektissamme. Annoimme asiakkaalle kanssa suunvuoron kyselemällä kysymyksiä. En osaa paremmin analysoida, että miten tämä vaikutti lopulta myyntiin, mutta hieman parempi fiilis siitä ainakin meille myyjille jäi.

Kirjassa käsiteltiin myös paljon mahdollisia vastaväitteitä, ja miten niihin tulee olla varustautunut. Asiakkaalle ei saa taikka kannata kuitenkaan väitellä vastaan. Tässä voin todeta, että varmasti ainakin osittain epäonnistuimme.

Ei, emme lähteneet väittelemään asiakkaille vastaan, vaan ehkä jopa annoimme liian kiltisti periksi. Asiakkailta kuultiin useimmiten sama perustelu, minkä takia he eivät halunneet lähtemään sponsoroimaan. ”Olemme jo tukeneet muita seuroja” tai ”olemme jo käyttäneet vuoden markkinointibudjettimme”. Nämä kaksi olivat sellaisia argumentteja, joihin emme yksinkertaisesti keksineet järkeviä vasta-argumentteja, vaan tyydyimme toteamaan, että ottaisimme asian käsittelyyn ensi vuonna uudestaan.


IMG_1251 (3)

Osuuskunta Idea-Miilu

Niklas Ahlqvist

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *