Facebook-mainonnalla vain potentiaalisille asiakkaille

Luin Jari Juslénin kirjan Facebook-mainonnasta. Koin tämän kaltaisen kirjan tärkeäksi juuri nyt, sillä olen aloittamassa muutamaa isoa projektia, joissa tärkeänä osana on markkinointi sosiaalisessa mediassa. Juslénin kirja on ajankohtainen teos siitä, miten Facebook-mainontaa, ja erityisesti maksullista Facebook-mainontaa, tehdään.

Koko kirjan sanoma on, että markkinointiin sosiaalisessa mediassa on käytettävä rahaa. Juslénin mukaan ainoastaan käyttämällä mainontaa, voi Facebookissa saavuttaa merkittäviä markkinointituloksia. Käyttämällä rahaa Facebookin mainontaan on saavutettavissa juuri haluttu asiakaskunta. Kohderyhmän löytäminen on markkinoinnissa kaikkein tärkeintä.

Näin päästään aiheeseen, joka minulle jäi mieleen päällimmäisenä. Mielenkiintoinen asia, mitä en ollut ennen tajunnut on, että Facebook luo jokaisesta käyttäjästään ns. sosiaalista graafia. Tämä on kaiken kohdennetun Facebook-mainonnan takana. Graafille Facebook tallentaa kaikki käyttäjän toiminnat. Sieltä löytyy käyttäjän ikä, asuinpaikka, opiskelu/työtilanne, siviilisääty, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, ”tykkäykset” jne. Mitä siis ikinä Facebookissa teemmekään, vaikuttaa siihen, mitä omalle etusivullemme tuodaan mainostettavaksi. Facebook siis tietää meistä todella paljon.

Facebook on kuitenkin ihailtavan hyvin käyttänyt hyväkseen omaa palveluaan. Palvelua, jossa käyttäjä paljastaa itsestään paljon vain klikkailemalla sivustoja ja uutisia. Sosiaalisessa mediassa mainostaminen on, ja uskon myös tulevaisuudessa olevan, tehokas tapa markkinoida omaa tuotetta tai palvelua. Kohdentamalla saavutat juuri oikeat silmäparit mainokselle, murto-osalla perinteisen sanomalehtimainoksen hinnasta. Kirjan innoittamana aion ehdottomasti koittaa tulevissa projekteissamme maksullista Facebook-mainontaa osana markkinointistrategiaa.


IMG_1316 (2)

Osuuskunta Idea-Miilu

Juho Järvinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *