Innovaatiovirtauksia Idea-Miilussa

Paneuduin viime kuukauden aikana innovaatioiden ihmeelliseen maailmaan, lukemalla kirjan Medici-ilmiö. Kirja vei minut matkalle innovaation alkulähteille renesanssin aikaiseen Firenzeen. Siellä Medici-niminen pankkiirisuku rahoitti aikansa suurimpia neroja ja näin loi mitä mullistavimpia keksintöjä.

Itsessään Medici-ilmiössähän on kyse uusien innovaatioiden löytämisestä eri alojen välimaastosta. Tästä erinomaisena esimerkkinä voidaan pitää vaikka Charles Darwinia, joka geologiaa ja biologiaa yhdistämällä loi maailmaa mullistaneen evoluutioteorian. Jo pelkästään tästä referenssistä voidaan päätellä, että kyseessä ei ole mikään turha ajatustapa.

Projektitoimistona innovativisuus ja erinlailla ajattelu on tärkeä osa jokapäiväistä työtämme. Päästäksemme parhaaseen lopputulokseen meidän on poistuttava mukavuusalueeltamme ja haastettava vanha ajattelumallimme toistuvasti. Juuri tämä vanhojen ajatustapojen kumoaminen onkin yksi kirjan tärkeimmistä pointeista. Pyrimmekin toistuvien innovaatiorinkien ja brainstormauksen avulla pitämään yrityksen jatkuvasti avoinna uusille innovatiivisille ideoille.

Nuoren ja uuden yrityksen asema luo haasteen siihen, miten asiakas saadaan vakuuttumaan palvelun tai tuotteen toimivuudesta. Kun aikaisempaa konkreettista kokemusta ei juuri ole, on asiakaskin luonnollisesti epäluuloinen homman toimivuudesta. Medici-kirja antoi itsessään paljon argumentteja tätä haastetta vastaan taistelemiseen. Kirja auttoi ymmärtämään, että itse asiasiassa juuri tämä nuoren ja kokemattoman yrityksen status on yksi kilpailuvalteistamme. Meille ei ole vielä tullut pinttyneitä toimintamalleja ja ajatustapoja, jotka estäisivät uusien menestyksekkäiden ideoiden syntyä.

Medici-kirjassa käsitellään laajasti assosiaatioesteitä. Assosiaatioesteissä on kyse mielleyhtymistä. Osa mielleyhtymistämme voivat olla erittäin haitallisia uusien innovaatioiden syntymisen kannalta. Assosiaatioesteet ovat erikorkuisia taustastamme ja elinympäristöstämme riippuen. Sain lukiessani huomattavan määrän uusia ideoita, kuinka pystymme vähentämään assosiaatioesteiden syntyä. Seuraavassa muutamia näistä:

* Ympäristö, joka on useiden kulttuurien vaikutuspiirissä

* Kyky analysoida ja oppia täysin uudella ja erilaisella tavalla

* Kyky hylätä tähän hetkeen asti saadut oletukset

* Useiden näkökulmien soveltaminen

Näitä asioita pohtiessani ymmärsin, että tämän hetkinen yrityksemme toimitila, ympäristö ja ilmapiiri ovat täydellisiä juuri kirjan kannustaman ajatusmallin toteuttamiseen. On hienoa huomata olevansa osa näin innovatiivista yhteisöä kuin BisnesAkatemia. Tällaisen tukiverkon avulla koen, että mikä vain on mahdollista!


IMG_1247 (2)

Matias Schiestl

Osuuskunta Idea-Miilu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *