Kuinka yrityksesi onnistuu sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on nykypäivänä yksi merkittävimmistä markkinointikanavista yrityksen kannalta. Päivä päivältä sen suosio kasvaa eikä loppua näytä tulevan.  Aiheeseen liittyen on lukuisia kirjoja, joiden joukosta valitsin Teemu Korven kirjoittaman Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa. Tämä kirja sopii erinomaisesti aloittavalle yritykselle tai sosiaalisen median ihmeelliseen maailmaan pyrkivälle yritykselle.

Halusin löytää kirjasta uusia tekniikoita ja vinkkejä somessa liikkumiselle, sillä päivitän Idea-Miilun ja BisnesAkatemian kanavia melko aktiivisesti. Erityisesti kirjasta mieleen jäi keino, kuinka rakentaa sosiaalisen median oma onnistumisstrategia 5T-metodin avulla. Metodi koostuu siis viidestä eri vaiheesta:

  1. Tavoite
  2. Tunnistus
  3. Talletus
  4. Treidaus
  5. Tulos

Tavoite tarkoittaa tiettyjen tavoitteiden määrittämistä. Sosiaalisessa mediassa on hyvä määritellä esimerkiksi myyntitavoitteet eli paljonko aktiivinen osallistuminen sekä esimerkiksi erilaiset kampanjat ovat tuottaneet tulosta.

Tunnistus tarkoittaa sitä, että tunnistetaan oikea kohderyhmä netistä. On tärkeää löytää oikea sivusto, missä he kokoontuvat ja ovat aktiivisia. Nämä paikat voivat olla mitä vain; blogeja, keskusteluita, yhteisöpalveluita jne. Oikean paikan etsiminen voi viedä aikaa, mutta se kyllä palkitaan moninkertaisesti!

Talletus-vaiheessa ujuttaudutaan keskusteluihin mukaan. Osallistumisen täytyy antaa lisäarvoa muille keskustelussa oleville, esimerkiksi ongelmanratkaisua.

Treidaus-vaiheessa lisätään keskusteluun osallistumista ja vielä suuremman lisäarvon tuottamista. Tässä vaiheessa keskustelujen yhteisö myös ”hyväksyy sinut porukkaan”.

Tulos-vaiheessa aletaan keräämään tuloksia ohjaamalla ihmisiä omiin sisältöihin tai omille sivuille. Keskustelut voidaan aloittaa rohkeammin ja omia tuotteita/palveluita voidaan ottaa suoremmin puheeksi.

Näillä pitäisi päästä hyvin alkuun, mutta suosittelen silti lukemaan kirjan, jos sosiaalinen media vähänkään tuntuu haastavalta ja vieraalta.


salli1

Salli Leino

Osuuskunta Idea-Miilu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *