Myynnin kultainen kirja, Pauli Vuorio

Viime aikoina olen tutustunut Pauli Vuorion kirjoittamaan Myynnin kultaiseen kirjaan. Ajankohta kirjan avaamiselle on ollut nyt suotuisa, sillä rohkaistuin hakemaan myyjäksi kesätöihin ja ilokseni myös pääsin töihin.

Olen vasta viime aikoina alkanut toden teolla ymmärtämään, miksi ihmiset ostavat tietyn tyylisiä tuotteita, kun olen pääsyt seuraamaan konkreettista myyntityötä ns. ”oikeissa töissä”. On turhaa lähteä töissä myymään esimerkiksi maastopyörää sellaiselle henkilölle, joka polkee työmatkastaan lähes koko osan asfaltilla. Vaikka asiakas ostaisikin tuotteen, hän ei varmasti parin viikon jälkeen olisi enää tyytyväinen ostokseensa, kun huomaisi, että pyörä, joka tuli ostettua on tarkoitustilanteeseen täysi väärä. Juurikin tästä johtuen tarvekartoitus ja asiakkaan kuuleminen on kaikki kaikessa. Kuten Vuoriokin kirjassaan toteaa, kukaan ei osta tuotetta sen itsensä takia vaan hyötyjen ja ominaisuuksien vuoksi, jotka tuote tarjoaa asiakkaalle.

Ylipäänsä on ollut mukavaa huomata, että myyjällä on vielä jalansijaa tässä meidän nykypäiväisessä Internet-maailmassamme. Kyllähän hyvä asiakaspalvelu voittaa nettishoppailun mennen tullen. ”Monet jotka kärkkäimmin sanovat, ettei myyjiä tarvita, myyvät tätä ideaa henkilökohtaisella myyntityöllä”, toteaa kirjailijakin teoksessaan. Mielestäni tämä on erittäin sujuvasti sanottu ja toivon, että joka ikinen yritys panostaisi myös tulevaisuudessa hyviin myyjiin, jotka tekevät asiakkaille ostopäätökset helpoiksi ja ostokokemuksen mahdollisimman mieluisaksi.


nikke1

Niklas Ahlqvist

Osuuskunta Idea-Miilu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *